TT okruh - fiktivní trať do MSTS i OpenRais

původní verze se základním kolejivem
     

Když jsem jako malý chlapec poprvé uviděl mašinku se dvěma vagónky jak jezdi dokolečka po koberci, hrozně jsem toužil se zmenšit tak, abych se do vláčku vešel a mohl do něj nastoupit. MSTS (Open Rails) mi umožnil splnit tento dětský sen.
Trať "TT-okruh" simuluje malou modelovou železnici, kde vláčky krouží po oválu. Během prvního kolečka můžete narazít na červenou. Nic se neděje, přehoďte vyhybku před sebou a bude zelená. Návěstidla si ovládáte sami, pomocí přehazování výhybek před i za (G a shift-G). Pokud někde narazíte na červenou, stačí přehodit výhybku před sebou a jede se dál. Chování návěstidel si snadno zjistíte, během jízdy.
Trať obsahuje dvě předdefinované cesty (path). Kroužení jedním směrem a kroužení opačně. Více netřeba. Aktivity ani nejsou nutné, pokud by snad přece někdo chtěl, jsou k tomu určené odbočky ve stanici, kde se může prohánět staniční posun i jiný provoz. Pouštět počítačový traffic na hlavní ovál nedoporučuji.
Rychlost je stanovena na 120km/h. Na oválu jsou sice tabule s omezeními na 60, 40 a 30 km/h, ale jsou pouze pro legraci. Klidně je můžete ignorovat. Rychlost neomezují ani návěstidla. Kolejivo je základní (funguje pod XTracks i BP), žádně další speciality (bin) netřeba.

Kdyby si někdo chtěl postavit svůj vlastní okruh, uvádím podmínky aby MSTS (Open Rails) "strávil" trať uzavřenou do sebe.

  1. Únikové" výhybky:
    MSTS (Open Rails) normálně neumožňuje cesty uzavřené do sebe, cesta někde musí začínat a končit. K tomu slouží únikové výhybky. Normální poloha výhybky je "přímo". Na okruhu musí být v každém směru alespoň jedna výhybka, která v poloze přímo vede na kusou kolej (to je na konec).
  2. Izolační návěst:
    Řada návěstidel (jejich skriptů) se dotazuje na stav následující návěsti. Na okruhu musí být v každém směru alespoň jedna návěst, která toto nedělá a ukončí sekvenci dotazování. Na okruhu by totiž nikdy neskončila a celé by to vytuhlo v nekonečné smyčce. Myslím, ža vhodná návěst pro toto je například "označník se zrušením omezené rychlosti".
  3. S tím souvisí kontrola úseků návěstidlem:
    V návěstním skriptu sigcfg.dat je parametr SignalNumClearAhead(), který určuje kolik úseků před sebou návěst kontroluje. Tento musí obsahovat co nejmenší hodnotu ,nejlépe jedna ( SignalNumClearAhead(1) ), při vyšší hodnotě by dotaz oběhnul ovál a sáhnul by zezadu sám na sebe. To spolehlivě povede k zacyklení a zatuhnutí programu.
  4. V návěstním skriptu sigscr.dat musí být alespoň jedna návěst, která volá fukci block_state () - stav úseku za návěstidlem (což dělá obvyklé většina návěstidel, snad kromě předvěsti). Nejsem se tím jist, ale tohle platí pouze pro Open rails. V MSTS jsem tento problém neměl. Nemám, ale jak to ověřit, protože MSTS už nemám.

*TT trať jsem dělal před delším časem, je možné, že uvedené podmínky již nejsou nutné.

Stařičký MSTS (Microsoft Train Simulator) někdy z roku 2002 už asi neseženete, ale jeho důstojný nástupce Open Rails se dá stáhnout odtud. Spoustu návodů a rad najdete na rozlehlém diskuzním fóru zde.

Stáhnout trať

TT
stanice XY TT
před "únikovou" výhybkou

Zde stahujte: tt.zip (18 MB)


Vzkazník - dotazy, názory, připominky, hlášení chyb, atd:

   E-mail nebude nikde zveřejněn, uveďte jej, pouze pokud si přejete odpověď.

(c) 2024 iisivak.xf.cz