TT okruh - fiktivní trať do MSTS i OpenRais

původní verze se základním kolejivem
     

Programy zdarma, Arduino návody, tratě pro Open Rails a MSTS.

Když jsem jako malý chlapec poprvé uviděl mašinku se dvěma vagónky jak jezdi dokolečka po koberci, hrozně jsem toužil se zmenšit tak, abych se do vláčku vešel a mohl do něj nastoupit. MSTS (Open Rails) mi umožnil splnit tento dětský sen.
Trať "TT-okruh" simuluje malou modelovou železnici, kde vláčky krouží po oválu. Během prvního kolečka můžete narazít na červenou. Nic se neděje, přehoďte vyhybku před sebou a bude zelená. Návěstidla si ovládáte sami, pomocí přehazování výhybek před i za (G a shift-G). Pokud někde narazíte na červenou, stačí přehodit výhybku před sebou a jede se dál. Chování návěstidel si snadno zjistíte, během jízdy.
Trať obsahuje dvě předdefinované cesty (path). Kroužení jedním směrem a kroužení opačně. Více netřeba. Aktivity ani nejsou nutné, pokud by snad přece někdo chtěl, jsou k tomu určené odbočky ve stanici, kde se může prohánět staniční posun i jiný provoz. Pouštět počítačový traffic na hlavní ovál nedoporučuji.
Rychlost je stanovena na 120km/h. Na oválu jsou sice tabule s omezeními na 60, 40 a 30 km/h, ale jsou pouze pro legraci. Klidně je můžete ignorovat. Rychlost neomezují ani návěstidla. Kolejivo je základní (funguje pod XTracks i BP), žádně další speciality (bin) netřeba.

Kdyby si někdo chtěl postavit svůj vlastní okruh, uvádím podmínky aby MSTS (Open Rails) "strávil" trať uzavřenou do sebe.

  1. Únikové" výhybky:
    MSTS (Open Rails) normálně neumožňuje cesty uzavřené do sebe, cesta někde musí začínat a končit. K tomu slouží únikové výhybky. Normální poloha výhybky je "přímo". Na okruhu musí být v každém směru alespoň jedna výhybka, která v poloze přímo vede na kusou kolej (to je na konec).
  2. Izolační návěst:
    Řada návěstidel (jejich skriptů) se dotazuje na stav následující návěsti. Na okruhu musí být v každém směru alespoň jedna návěst, která toto nedělá a ukončí sekvenci dotazování. Na okruhu by totiž nikdy neskončila a celé by to vytuhlo v nekonečné smyčce. Myslím, ža vhodná návěst pro toto je například "označník se zrušením omezené rychlosti".
  3. S tím souvisí kontrola úseků návěstidlem:
    V návěstním skriptu sigcfg.dat je parametr SignalNumClearAhead(), který určuje kolik úseků před sebou návěst kontroluje. Tento musí obsahovat co nejmenší hodnotu ,nejlépe jedna ( SignalNumClearAhead(1) ), při vyšší hodnotě by dotaz oběhnul ovál a sáhnul by zezadu sám na sebe. To spolehlivě povede k zacyklení a zatuhnutí programu.
  4. V návěstním skriptu sigscr.dat musí být alespoň jedna návěst, která volá fukci block_state () - stav úseku za návěstidlem (což dělá obvyklé většina návěstidel, snad kromě předvěsti). Nejsem se tím jist, ale tohle platí pouze pro Open rails. V MSTS jsem tento problém neměl. Nemám, ale jak to ověřit, protože MSTS už nemám.

*TT trať jsem dělal před delším časem, je možné, že uvedené podmínky již nejsou nutné.

Stařičký MSTS (Microsoft Train Simulator) někdy z roku 2002 už asi neseženete, ale jeho důstojný nástupce Open Rails se dá stáhnout odtud. Spoustu návodů a rad najdete na rozlehlém diskuzním fóru zde.

Stáhnout trať

TT
stanice XY TT
před "únikovou" výhybkou

Zde stahujte: tt.zip (18 MB)


Vzkazník - dotazy, názory, připominky, hlášení chyb, atd:

   E-mail nebude nikde zveřejněn, uveďte jej, pouze pokud si přejete odpověď.

Programy zdarma, Arduino návody, tratě pro Open Rails a MSTS.

(c) 2024 iisivak.xf.cz